Područje komunalnog gospodarstva
Komunalna naknada |
Kada su ispunjeni uvjeti za obračun komunalne naknade?
Zakonom o komunalnom gospodarstvu (Narodne novine br. 26/03, pročišćeni tekst, 82/04 i 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11, 84/11, 90/11 i 144/12, dalje u tekstu Zakon), u članku 22. jasno je propisano na koje se nekretnine plaća komunalna naknada te koeficijenti za obračun iste. Obveznik komunalne naknade je dužan dostaviti nadležnom tijelu podatke i svaku promjenu koja se odnosi na izračun komunalne naknade koji mogu biti u prilog obvezniku. U članku 24. Zakona je utvrđeno da se komunalna naknada obračunava po m2 korisne površine za stambeni, poslovni i garažni prostor, a za građevinsko zemljište po jedinici stvarne površine. Korisna površina izračunava se na način propisan Uredbom o uvjetima i mjerilima za utvrđivanje zaštićene najamnine (NN br. 40/97 i 117/05). Takav način obračuna odnosi se i na poslovni prostor. Pretpostavka za određivanje komunalne naknade je najmanje obavljanje komunalne djelatnosti održavanje javnih površina, održavanje nerazvrstanih cesta i javna rasvjeta (stavak 1., točke 3., 4. i 6. članka 22. Zakona) za nekretnine koje su opremljene najmanje pristupnom cestom, objektima za opskrbu električnom energijom i vodom prema mjesnim prilikama te čine sastavni dio infrastrukture jedinice lokalne samouprave, kako za nekretnine koje se nalaze unutar građevinskog područja naselja tako i za nekretnine izvan građevinskog područja naselja. Zaključno, službena osoba samostalno utvrđuje sve relevantne činjenice i okolnosti bitne za određivanje visine komunalne naknade u svakom pojedinom slučaju o čemu donosi rješenje. Plaća li se komunalna naknada na zemljište izvan građevinskog područja naselja? Na zemljište izvan građevinskog područja naselja ne obračunava se komunalna naknada (Članak 22. st. 3 ZKG). Komunalna naknada se može obračunati samo na „stambeni i poslovni prostor izvan građevinskog područja naselja na kojem se najmanje obavljaju komunalne djelatnosti iz st. 1. T. 3.,4., i 6. Ovoga članka i koje su opremljene najmanje pristupnom cestom, objektima za opskrbu električnom energijom i vodom prema mjesnim prilikama te čine sastavni dio infrastrukture jedinice lokalne samouprave.“ Prema kojem se Zakonu utvrđuje zastara za plaćanje komunalne naknade? Na zastaru komunalne naknade primjenjuje se Zakon o obveznim odnosima (NN br. 35/05 i 41/08., dalje ZOO). Budući da je riječ o povremenoj tražbini koja se temelji na Odluci o komunalnoj naknadi jedinice lokalne samouprave i koja može dospijevati mjesečno, tromjesečno ili u drugom roku koji je predviđen u Odluci, na takva potraživanja se primjenjuje rok zastare predviđen člankom 226. ZOO-a. Navedenim člankom je propisano da takve tražbine zastarijevaju u roku od tri godine od dospjelosti svakoga pojedinog davanja. Može li se komunalna naknada smatrati komunalnom uslugom u pogledu olakšica pružateljima socijalne skrbi prema Zakonu o socijalnoj skrbi? Komunalna naknada ne može se smatrati komunalnom uslugom. Komunalna naknada je prihod proračuna jedinice lokalne samouprave, javno davanje kojim vlasnici zakonom određenih nekretnina participiraju u financiranju održavanja komunalne infrastrukture namijenjene svima pod jednakim uvjetima (odvodnja atmosferskih voda, javne površine, nerazvrstane ceste, održavanje groblja i krematorija). Međutim jedinica lokalne samouprave Odlukom o komunalnoj naknadi između ostalog obvezno utvrđuje nekretnine važne za jedinicu lokalne samouprave koje se u potpunosti ili djelomično oslobađaju od plaćanja komunalne naknade, te utvrđuje opće uvjete i razloge zbog kojih se u pojedinim slučajevima može odobriti potpuno ili djelomično oslobađanje od plaćanja komunalne naknade. Jedinica lokalne samouprave može urediti Odlukom o komunalnoj naknadi da olakšice za ustanove pružatelje socijalne skrbi i fizičke osobe može biti i komunalna naknada. Tko plaća i tko utvrđuje obvezu plaćanja komunalne naknade? Prema odredbi članka 22. Zakona o komunalnom gospodarstvu (Narodne novine br. 26/03, 82/04, 178/04, 38/09, 79/09, 153/09, 49/11, 84/11, 90/11 i 144/12, dalje u tekstu ZKG), komunalnu naknadu plaćaju vlasnici odnosno korisnici nekretnina, stambenog, poslovnog i garažnog prostora, te građevnog zemljišta koje služi u svrhu obavljanja poslovne djelatnosti i neizgrađenog građevnog zemljišta. Komunalna naknada određuje se u skladu sa Zakonom i Odlukom o komunalnoj naknadi koju donose jedinice lokalne samouprave sukladno članku 23. ZKG. Upravno tijelo jedinice lokalne samouprave na osnovi utvrđenog činjeničnog stanja u skladu s Odlukom jedinice lokalne samouprave utvrđuje visinu komunalne naknade za svaku pojedinu nekretninu o čemu donosi rješenje. Postupak utvrđivanja odnosno obračuna i plaćanja komunalne naknade je upravni postupak u kojem se donosi prvostupanjsko rješenje, s mogućnošću žalbe drugostupanjskom nadležnom tijelu, a i potom tužbe Upravnom sudu. U tom postupku službena osoba samostalno utvrđuje sve relevantne činjenice i okolnosti bitne za određivanje visine komunalne naknade u svakom pojedinom slučaju. Koje će činjenice i okolnosti uzeti za dokazane službena osoba utvrđuje slobodnom ocjenom na temelju savjesti i brižljive ocjene svakog dokaza posebno i svih dokaza zajedno na temelju provedenog cjelokupnog postupka. Tko može osloboditi od obveze plaćanja komunalne naknade? Predstavničko tijelo jedinice lokalne samouprave odlukom o komunalnoj naknadi utvrđuje naselja u kojima se naplaćuje komunalna naknada, područja zona, koeficijent zona, koeficijent namjene, rok plaćanja, nekretnine važne za jedinicu lokalne samouprave koje se u potpunosti ili djelomično oslobađaju od plaćanja komunalne naknade te opće uvjete i razloge zbog kojih u pojedinim slučajevima može odobriti potpuno i djelomično oslobađanje od plaćanja komunalne naknade, te izvore sredstava iz kojih će se namiriti iznos za slučaj potpunog ili djelomičnog oslobađanja od plaćanja komunalne naknade. Budući da obveznici komunalnu naknadu plaćaju u skladu s Odlukom jedinice lokalne samouprave na čijem se području nalazi nekretnina, za eventualno oslobađanje od plaćanja iste potrebno je obratiti se jedinici lokalne samouprave na području koje se nekretnina nalazi. Primjena članka 27., stavak 3. ZKG, da li se kod obračuna komunalne naknade računa period poslovanja u kontinuitetu ili sa prekidima? Odredbom članka 27. stavak 3. Zakona je propisano : "(3) Za poslovni prostor i građevno zemljište koje služi u svrhu obavljanja poslovne djelatnosti u slučaju kad se poslovna djelatnost ne obavlja više od 6 mjeseci u kalendarskoj godini, koeficijent namjene umanjuje se za 50 %, ali ne može biti manji od koeficijenta namjene za stambeni prostor, odnosno neizgrađeno građevno zemljište." Kako Zakonom nije izrijekom propisana obveza kontinuiteta spomenutog razdoblja "od 6 mjeseci u kalendarskoj godini" to proizlazi da razdoblje predmetnog neobavljanja poslovne djelatnosti može biti i u prekidima ukupnog vremena do šest mjeseci u tijeku jedne kalendarske godine. |
Komunalni doprinos |
Koji se Pravilnik primjenjuje za utvrđivanje obujma građevine za obračun komunalnog doprinosa?
Način utvrđivanja obujma građevine za obračun komunalnog doprinosa propisan je Pravilnikom o načinu utvrđivanja obujma građevine za obračun komunalnog doprinosa (Narodne novine br. 136/06, 135/10, 14/11 i 55/12). Plaća li novi investitor komunalni doprinos za građevinu manje kubature u odnosu na građevinu koja se trebala graditi na istoj čestici za koju je plaćen komunalni doprinos? Da li se u obračunu komunalnog doprinosa odbijaju volumeni građevina srušenih u ratu koje su bile izgrađene na osnovi pravomoćne građevinske dozvole? Obračun komunalnog doprinosa za solarne elektrane. Na temelju koje odluke se donosi rješenje o komunalnom doprinosu? Na temelju odluke koja je bila na snazi u trenutku podnošenja zahtjeva za izdavanje lokacijske i građevinske dozvole ili odluke koja je bila na snazi kad je riješena građevinska dozvola? Pravo na povrat djelomično uplaćenih sredstava komunalnog doprinosa za izgradnju obiteljske kuće u slučaju odustajanja od gradnje. Da li se objekti koji imaju uvjerenje Državne geodetske uprave da su postojali prije 15.02.1968. godine, a srušeni su i za njih se ne može izračunati volumen i ne postoje na terenu, mogu uzeti u obzir kod obračuna komunalnog doprinosa i obračunati razliku u odnosu na objekt koji će se graditi na istoj čestici ili legalizirati? Obračunava li se komunalni doprinos na površinu akumulacijskog jezera? Pravo na povrat razmjernog dijela komunalnog doprinosa u slučaju da JLS ne izgradi sve objekte komunalne infrastrukture na način i u roku kako se to obvezala rješenjem o komunalnom doprinosu. Da li u obujam građevine za obračun komunalnog doprinosa ulazi i balkon i obujam ispod kosog krova u slučaju rekonstrukcije? Vezano za pitanje, da li se u obujam građevine za obračun komunalnog doprinosa kod rekonstrukcije krova radi povećanja energetske učinkovitosti čija je visina manja od 1,2 m računavši na najvišem dijelu od zadnje deke do vrha sljemena uračunava obujam ispod krova, mišljenja smo da se prema članku 5., stavku 2., podstavku 2 Pravilnika u predmetnom slučaju ne uračunava obujam ispod krova za obračun komunalnog doprinosa. U kojem roku zastarijeva dug komunalnog doprinosa? |
Način obavljanja komunalne djelatnosti |
U čijoj je nadležnosti opskrba pitkom vodom, javna odvodnja i pročišćavanje otpadnih voda? Tko može obavljati komunalne djelatnosti? Tko može obavljati komunalnu djelatnost održavanje groblja i krematorija? Da li je prodaja pogrebne opreme komunalna djelatnost? Kako se utvrđuju cijene komunalnih usluga? Uređivanje organizacije i rada dimnjačarske službe, rokova čišćenja dimnjaka i nadzora nad radom dimnjačarske službe. Koju naknadu plaća korisnik grobnog mjesta prema Zakonu o grobljima (Narodne novine 19/98, 50/12)? Koju naknadu može naplaćivati uprava groblja? |
Izvor:mgipu